Tér, idő s gondolat
„Az elmúlás parancsa fanyar” kezdetű és „Zörög a talpam alatt a zavar”
végű kötetindító vers (Avar) egy körképszerű betekintést nyújt Dobai
Bálint első, 2009-ben megjelent kötetébe. A két sor megidézi,
megteremti, előrejelzi az idő és tér markáns „jelenlétét” a Megfáztam
egy temetésen egészében, amely teret nyit a tudat dinamikájának, a
létezésnek, „a volt-lesz közt feszülő semminek”, a képzeletnek, a
„lehetetlen−lehetnek” s a Nincsnek, a nemlétnek. Ily olvasatban (és
elrendezésben) fonalakat indíthat el az Avar, melyek a kötet lapjain
szövetekké állnak össze, s e hálókban „zörgő időt vajúdik” a tér. Avagy a
térben „hánykolódik” az én (Megfáztam egy temetésen), „múltja nő a
magasban” (Az égig érő paszuly meséje) és az idő „hangot hord” (Iron
Maiden), melyen „átcsobogott az örök vidámság / s tompított csömörök
patakja” (A Bor), ugyanakkor a patak is időként csobog (Valamerre
kilépek). A kötet hármas felosztása (Critica Poetica; Bízd rám magad, s a
vak vezet; Versek) hasonlóan hozzájárul a többszintű kapcsolathálók
létrejöttéhez, egymással dialogizáló, akár egymást kiegészítő verseket
fedezhetünk fel a különböző részekben. Ilyen például a Critica
Poetica-beli, Megfáztam egy temetésen című vers és a Halálom, a Bízd rám
magad, s a vak vezetből, illetve Az Eszme, Az Ihlet, A Bor, A remény
válaszol. A kör pedig egyre tágul az intertextuális vonatkozások
szintjén, ahol többek között Balassi-, Bessenyei-, Kölcsey-, Weöres-,
Ady- és József Attila-alkotások a megszólítottak. A formák játéka is az
időtérben lebeg, sokszínűségük az időmértékes verseléstől a rímes
szerkezetekig tart, az olvasónaplótól a kétsorosokon át az ódai
hangvételű költeményekig.
E röpke áttekintés után érdemes
visszalapoznunk a kötet elejére, hogy elindulhassunk az Avar fentebb
említett csapásain. Már az első három vers rájátszik a jelzett
„témakörökre”: a Megfáztam egy temetésen a szemlélt és a szemlélő –
múltbeli vagy várható − elmúlása, a most és majd közvetett, akaratlan,
mégis ok-okozati összefüggése. De a humoros vagy olykor keserű,
önironikus hangszín nem a lét mintázatába való beágyazódás
egyetemességét szolgálja, hanem kiemeli az erősen szubjektív létélményt,
a szinte nevetséges egybeesés képzetét. Ironikus a Kháron szűkös
ladikjában és az Egy nap az Olimposzon is, az előbbi a
„nemlétbe-borulás”, az utóbbi az elmúlás, pusztulás, a fanyar jelenbe
ültetett/átmentett dicső kor képein keresztül kötődik az Avar sémájához.
Mintha a közelgő elmúlás a Megfáztam egy temetésenből a Halálom című
versben folytatódna, a túlhevültség állapota, „a szörnyű láva” itt „ősi,
néma lánggá” alakul. Khárón is visszatér az Utolsó leoninusokban, mint a
„mennydörgés fia, angyal”, aki a múltba valót hordja. Tulajdonképpen
időtlenséget sugall jelenléte, és ladikjával végighajózik a Balladán, a
Panem nostrumon, a visszhangon, a Critica Poeticán. Mind a négy
alkotásban ott a múlt és jelen, a van és a volt közötti feszültség, az
ebből való kilépni akarás vágya, vagy éppen egy egyszerű megállapítás
sóhaja. Talán a visszhangban a leghangsúlyosabb az időn kívüliség
élménye:
„van egy hely egy állapot talán
túl a kétség rád omló falán
hol lassan elcsitulsz s betölt a béke
honnan a tér idő s gondolat
és megtett utad számtalan emléke
kívül reked ahol a csendbe nézve
megtalálod csupasz önmagad”
A
Csak mások arcában, persze című versben a szabad lét már nem a csendbe
nézés eredménye, hanem a tépelődésé, önmarcangolásé, a másféle
külsőségektől való megszabadulásé. A Valamerre kilépek is egy lehetőség
az idő folyamából kiemelkedő érvényesülésre. Egy másfajta kiút a
„nihilen túli sötét” (Critica Poetica), és szintén újabb
szabadságfogalmat rejt a Balassi című kétsoros: a képzelet
határtalanságát, de alkotó és alkotás függetlenségét is („még írhattam
másképp is, mint ahogy éltem”). Itt már magától adódóan következhetne az
alkotás folyamatának gondolatköre, és pontosan a szemközti lapon
elhelyezkedő Kondenzcsíkokban az erre vonatkozó sorokra figyelhetünk
fel: a „tünékeny égi sínpáron” közlekedő képzelet „nehézfogású
szállítmányát / nekem kelljen itt lepapírozni”, vagy „billentyűzet ropog
szavamtól” (Az Eszme), „pár törött üveg dekorálja a tegnap esti képet.
/Amit ma reggel újraépítek” (Rakpart), „Chaos pusztít velőmben, / amíg
Logos terád vár” (A test marad erőtlen), „nem vacilálok a hanggal: zúg
robajom, ha a test s rossz gégém elereszt!” (Utolsó leoninusok). Ötletes
a költő saját olvasata (Olvasónapló Dobai Bálint Haláltánc c.
verséről), egy kicsit megbontja és megtöbbszörözi az értelmezés
perspektíváit.
Tehát gyakori az önreflexió, az alkotásra való
reflektálás („Vármegyeházi, cifra népség / Tolong majd újabb versemér’”
(Megfáztam egy temetésen), „minden a közé, / minden sor mit írtál, /
minden gondolat, / mint a szépre nyírt táj”(A remény válaszol), az ars
poetica-szerű megszólalás. Mindez különösen erőteljes, nyers Az
Eszmében, ahol a hang szétfeszíti a determináltságot, az áttörhetetlen
bűvészköröket (Valami epilóg margójára), túllép a csupán földi
szabadságok, a nincsben meghatározható függetlenségek határán: „Hét
versszakot kaptam az Égből, / hét bűn, hét szentség, hét erény. / Kaján
vigyorral, vérbe mártott / szavakkal prófétáltam el, / mi lesz, ha borul
az edény”. Most elérkeztünk a párbeszéd azon csomópontjához, ahol a
nagybetűs, nemes értékek veszik át a szót. Az Eszmét akár Az Ihlet
követhetné, kinek „hangja, szárnya” neki szolgál, kinek nagyszerűségét
nem érheti el a „dilettáns kortárs”, ahogyan Az Eszmében is a jelen
próbálkozása „ócska látszat, ízléstelen kis tincs az Eszme ősz haján”. A
Borban a „lerohadt aranykort” kóstoló „bolond világunk”
visszakanyarodik a „szétrohadt dicső kor” (Egy nap az Olimposzon)
képeihez, és mindez szemrehányással, önvádra sarkallással egészül ki A
remény válaszolban.
Eddig a szétpattanó ellentétek halmazát
láthattuk, de az összetartozás, az egység sem kevésbé meghatározó
kötetünkben. A Vers című vers-értelmezésben a szimmetrikus és
ellentétező szerkezetek ellenére, a gördülékeny, tömör sorok az
egységet, a teljességet mintázzák („örök körökben olvadó való”).
Összetartozást tükröz a Bízd rám magad, s a vak vezet („Nem hiányzol
már: én magam / vagyok hiányos nélküled”), és bensőséges hangulata
valamelyest a bizalom, a hit kulcsa. Egy más megvilágításban a hit, az
álmodni tudás a túlélés feltételévé minősül át (Jégkor), az álomból
ébredés, a valóságra ébredés, rácsodálkozás pedig a Déva várában és a
Vers Philosophiában című alkotásban áramlik tovább. Így Khárónt, a
Sötétség és az Éj fiát olykor ellenpontozzák a fényre ébredés képzetei.
A
párbeszédbe igyekeztünk minél több verset bevonni, nemcsak a
kapcsolathálók felfedezése végett, hanem hogy többet láthassunk,
láttassunk az általánosítás és a lekerekíthetőség látszatánál. S az
átlapozás során érzékelhettük, hogy Dobai Bálint versei tömörségükben és
nyitottságukban olykor finoman humorosak vagy keserűen ironikusak,
olykor filozofikus töltetűek, hermetikusak, olykor pedig
egyszerűségükben ragadhatóak meg. Kedvelt szövegszervező eljárása az
ellentétezés, a szimmetria, a keretes szerkezet vagy a refrén, a
rájátszás, és akár a „parodisztikus” elemek használata is.
Tulajdonképpen az idő, tér s gondolat hármasában, „ébredező szavaink
vidékén” csak úgy cikáznak a stílusok, regiszterek, verslábak, műfajok,
hangulatok és „tudat-illúziók”.
Dobai Bálint: Megfáztam egy temetésen. Erdélyi Híradó Kiadó – Előretolt Helyőrség Szépirodalmi Páholy, Kolozsvár–Budapest, 2009.
A kritikát a Helikon irodalmi folyóirat közölte(XXI. évfolyam 2010. 12. (554.) szám — június 25.).