Metál az ész, fém a hajam
Bevallom, már akkor belezúgtam Dobai Bálint metálmítoszába*, amikor még egyetlen sorát sem olvastam, mindössze a koncepcióról hallottam néhány elejtett szót egy írótáborban. A verhetetlen hangú rockénekesről szőtt hősköltemény nem csak az ötlet eredetisége miatt keltette fel az érdeklődésemet, hanem mert jómagam is két pofára faltam a metálzenét középiskolás koromban, és ebből a rajongásból jócskán maradt bennem mostanáig is. Ahhoz sem volt türelmem, hogy kivárjam a könyv megjelenését, ezért olyant csináltam, amilyent addig csak nagyon ritkán és muszájból: egy ültömben, számítógép-képernyőn olvastam el a Titántorkú Sámson kefelevonatát, és megérte.
A főhős elnevezése nem véletlenszerű, a mi Sámsonunk valóban a
bibliai szereplőre hajaz (ez egy metálmítosz esetén különösen találó
kifejezés). A történet során lépten-nyomon feltűnnek a szent textusra
való utalások, például a mi hősünk is a hajában hordja az erejét, az ő
szerelmét is Delilának hívják, de még a történet végkifejlete is hasonló
az eredetiéhez. Sámson gyerekkorát esetünkben balladai homály fedi,
csak annyit tudunk meg, hogy születésekor metálvillába szorulnak az
ujjai, miközben kiverekszi magát anyja méhéből, és az orvos elkapja őt,
nehogy a földre zuhanjon, és összetörje a padlócsempét.
Ezzel a fajta humorral szövi át Dobai az egész szöveget, és ez
remekül passzol a dallamosan-ritmusosan megírt, gyakorta csattanós
rímelésű sorokhoz. Noha nem azon van a hangsúly, a történetnek is
ügyesen megkomponált íve van, Dobai nem csak azért ír, hogy költői
tudását fitogtassa, a dolgok közt ok-okozati összefüggés van, amiket
természetesen egy másodpercig sem szabad komolyan venni. Sámson
jellemrajza leginkább egy Chuck Norrisba oltott Kalapács Józsefet idéz
egy csipetnyi Bonóval megfűszerezve, segít az elesetteken, ami miatt
folyton bajba keveredik, rendkívüli énektudására azonban az egész világ
felfigyel, ám ő nem bízza el magát, továbbra is szelektíven gyűjti a
fémhulladékot, merthogy odabent legmélyen mégiscsak érző fémszív dobog
mellkasában. Üldözik őt maffiózók és mindenféle kormányügynökségek, a
nehéz helyzeteken emberfeletti ereje mellett isteni orgánuma és csodás
sörénye is segítségére van.
A történetből természetesen nem maradnak ki a zenekar-alapítás
örömei és nyűgjei sem, Sámsont egy jó kapcsolati tőkével rendelkező
ügynök karolja fel, aki nemsokára méltó társakat is verbuvál melléje. Az
erről és a zúzósnál zúzósabb koncertekről szóló részek talán a
legsikerültebbek, a próbatermi jelenet például az egyik kedvencem,
mintha egy Slipknot videoklip pörögne a szemünk előtt. Aztán elszabadul a
pokol, kezdődik az őrjöngés a nagyközönség előtt, Sámsont legendaként
kezdi tisztelni a szakma, olyannyira, hogy ő meg zenekara lesz a Sziget
fő attrakciója, és akkorát emelnek a fesztivál színvonalán, hogy az
kivételesen nyereséges lesz. Itt válnak a történet szereplőjévé valós
rockistenek is, először Lukács László hívja fel Sámsonunkat a
Tankcsapdával koncertezni, majd természetesen a fesztivál többi zenekara
is, mígnem magával az Iron Maiden brigádjával és a nagy Bruce
Dickinsonnal is összebarátkozik.
Sámson hangjának térhódítását azonban nem nézik jó szemmel a
különböző titkosszolgálatok, elemi erőt és lázadást, a hatalomra
veszélyes fegyvert látnak benne, ezért mindent elkövetnek annak
érdekében, hogy elnémítsák. Odáig mennek, hogy még az Iron Maiden
repülőgépének szárnyait is szabotálják, mivel Sámson és Dickinsonék
között annyira szoros barátság szövődik, hogy együtt utaznak New Yorkba.
Hogy lezuhannak-e? Természetesen nem, Sámson ura ennek a lehetetlen
helyzetnek is.
Dobai humorérzékét dicséri az is, ahogyan a történet vége felé
Sámson elveszti az erejét: közvetlen közelében robban fel egy
hidrogénbomba, amitől leég és kiszőkül! a dicső hajkorona. Mindössze
egyetlen hosszabb tincs maradt épségben, ezt Sámson a homlokába fésüli,
és mivel elhagyta a metál ereje, celeb lesz, bohóc, dilettáns író,
tehetségtelen lúzer. A megdicsőülést elhozó végkifejlet azonban itt sem
nem marad el, Sámson megérdemli az erkölcsi győzelmet, és meg is kapja.
A kötet azonban nem csak jól eltalált sorokból, strófákból áll.
Minden verse egy-egy rövid idézettel nyit, melyek mára már kultikussá
vált rock-opusokból származnak. Van itt minden: Metallica, Iron Maiden,
Guns and Roses, ZZ Top. Hab a tortán a tizenkilencedik verse mottója,
amely a Backstreet Boystól származik, ugyanis ebben az énekben lehetünk
tanúi Sámson metáltól való elfordulásának és elnyálasodásának, celebbé
válásának. De még a különböző idézeteknél is hatásosabbak a
lábjegyzetek, amelyekkel a szerző lépten-nyomon ellátja a szöveget:
ezekben talán a verssoroknál is finomabb a humor, néhány megjegyzés
pedig annyira bombasztikus belső poénokat rejt, hogy a beavatott olvasó
hosszú percekig képes leragadni ezeknél.
Összességében a Titántorkú Sámson egy véresen komolytalan, de
rendkívül komolyan veendő mű. A rockzene és a humoros, minőségi
költészet rajongóinak nemcsak ajánlott, hanem egyenesen kötelező is. De a
gejlebb muzsikák kedvelőinek is javallott ez a CD-tok alakú kis
könyvecske, hátha ők is jó útra térülnek a metál lírájától.
A kritikát a Várad Kulturális folyóirat és portál közölte (2014. májusi lapszám).